Matka Venäjälle

Ma 22.4. Matka alkaa. Kokoonnuimme Lempäälän lukion pihaan kahdeksaksi ja pääsimme aikataulussa aloittamaan retken kohti naapurivaltiota. Rajalle ei ollut pitkä matka, ja siellä pysähdyimme ensimmäisen kerran syömään. Ruuan jälkeen matka jatkui kohti tullia. Suomen tullista pääsimme nopeasti eikä Venäjän tullissakaan ilmennyt ongelmia,joten rajan ylittäminen tapahtui nopeasti. Venäjän puolella vaihdoimme euroja rupliksi pienen myymälän alakerrassa. Jatkoimme matkaa Pietariin ja poikkesimme Viipurissa nopeasti. Pietarissa olimme ennen kello kahdeksaa illalla, tietysti paikallista aikaa. Veimme tavaramme koululle, jossa yövyimme. Koska majoittumisen jälkeen jäi vielä aikaa,päätimme lähteä tutustumaan Pietariin. Palasimme koululle kymmenen jälkeen ja hiljaisuus alkoi klo 23.30.

Ti 23.4. Heräsimme seitsemältä aamulla, sillä aamiainen alkoi klo 7.40. Söimme aamiaisen koululla, minkä jälkeen lähdimme bussilla yliopistolle, joka sijaitsee keskustan ulkopuolella. Koululla tapasimme suomea opiskelevia nuoria, joiden kanssa keskustelimme Suomesta ja Venäjästä. Yliopistovierailun jälkeen saimme vapaata aikaa kaupungilla. Matkustimme metrolla keskustaan,ja suurin osa ryhmästä suuntasi suureen ostoskeskukseen nimeltä Galleria. Illalla, kun kaikki olivat palanneet koululle, menimme yhdessä läheiseen kirjallisuuskahvilaan syömään.

Ke 24.4. Söimme koululla aamupalan, minkä jälkeen lähdimme kiertoajelulle Pietariin. Ajoimme monen nähtävyyden ohi ja samalla suomea puhuva opas kertoi nähtävyyksien historiasta. Ajelun lopuksi pysähdyimme Jusupovin palatsissa, jossa kävimme katselemassa kaunista sisustusta ja kuulemassa Venäjän historiaa. Sitten menimme lounaalle yhdessä. Lounaan jälkeen kohteena oli Eremitaasi. Katselimme tauluja ja veistoksia,joista osa oli jopa 1500-luvulta. Näyttelyssä oli myös muutamien kansainvälisesti tunnettujen taiteilijoiden teoksia,joista moni otti kameralla kuvia. Eremitaasissa vietimme aikaa melkein 3 tuntia, mutta aika kului nopeasti kiinnostavan taiteen parissa. Eremitaasin jälkeen oli vapaata aikaa iltakymmeneen asti.

To 25.4. Söimme viimeisen aamupalan koululla, sillä kymmeneltä matkamme kohti Karjalaa alkoi. Matkalla pysähdyimme urheilukeskuksessa, jossa Putin ja Niinistö ovat pelanneet jääkiekkoa,sekä parissa kylässä katselemassa torien ja kioskien tarjontaa. Pysähdyimme myös ortodoksisessa kirkossa, jossa naisten piti peittää hiuksensa huivilla. Pysähdysten jälkeen matka jatkui kohti Lomakylää, jossa vietimme viimeisen yömme Venäjällä.

Pe 26.2. Söimme aamulla Lomakylässä ja lähdimme matkaamaan kohti Suomea. Matkalla pysähdyimme käymään kaupassa Karjalassa ja sen lisäksi psyähdyimme vielä Viipurissa, jossa ryhmämme suuntasi suureen kauppahalliin. Kauppiaat osasivat puhua suomea ja tyrkyttivät kovasti tuotteitaan meille turisteille. Kuitenkin säästyimme suuremmilta huijauksilta ja ryöstöiltä ja pääsimme testaamaan tinkimistaitojamme. Kauppahallin jälkeen suuntasimme tullia kohti, ja kävimme vaihtamassa ruplat takaisin euroiksi. Pääsimme Venäjän tullin läpi nopeasti. Tullien välissä kävimme pienessä Tax Free-kaupassa ostamassa viimeisillä ruplilla tuliaisia. Suomen tullisakaan meitä ei pidätelty kauaa, joten paluumatka tapahtui nopeasti. Olimme Lempäälässä kahdeksan aikaan illalla,paikallista aikaa.

Reissu oli mieletön ja silmiä avaava, sillä niinkin mahtava valtio kuin Venäjä voi olla paikoittain niin köyhän ja vanhanaikaisen näköistä. Johtovettä ei saa juoda, sillä se ei ole täysin puhdasta. Monet rakennukset kaipaisivat perustakorjauksia ja pintaremonttia. Kuitenkin Jusupovin palatsi ja Eremitaasi olivat sisältä niin kauniita ja loisteliaita, että ihmisten suut loksahtivat auki niiden häikäisevyydestä. Suosittelen matkaa ehdottomasti kaikille, jotka ulkomaille uskaltautuvat!

Paula Lohiniva

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Maailman toiselta puolelta

Team Lelu armeijan leivissä

Lelun uuden oppilaskunnan hallituksen esittely