Bremenin opintomatka 30.11.-5.12.2012

Opintomatkalle Saksaan lähti Lempäälän lukiosta opettaja Tuija Heinonen sekä kymmenen saksan kielen opiskelijaa. Samaan aikaan reissussa oli myös Sääksjärven koulun 9. luokkalaisia opettajansa kanssa.

Saavuimme perjantaina Bremeniin. Lentokentältä suunnistimme Seemannsheim-nimiseen majoituspaikkaamme, joka oli yllättävänkin viihtyisä. Ensimmäinen ilta kului vapaasti oleillen ja aamupalatarvikkeita hankkien.

Lauantaina tutustuimme Bremeniin ja matkatovereihin yhteisen kaupunkisuunnistuksen myötä. Reippailtuamme joulukuisen viileässä säässä, menimme lukioporukalla yhteiselle lounaalle mukavaan pubimaiseen ravintolaan. Iltapäivällä tapasimme ensimmäistä kertaa saksalaisia oppilaita. He esittelivät meille muutamia nähtävyyksiä, minkä jälkeen jatkoimme iltaa yhdessä kahvitellen ja joulutoriin tutustuen.

Sunnuntaina ohjelmassa oli vierailu tiedekeskus Universumissa. Tiedekeskuksen mielenkiintoisissa näyttelyissä paneuduttiin erilaisiin arkipäivän asioihin tieteen näkökulmasta. Universumista lähdimme koko porukallamme lounastamaan ihanaan saksalaiseen ravintolaan. Iltapäivä kului kaupungilla hengailessa ja saksalaisia nuoria tavatessa.

Maanantaina ja tiistaina vietimme päivät kaksikielisessä Herrmann Böse Gymnasiumissa, jonka opetuksessa painotetaan englannin kieltä. Siellä pääsimme tutustumaan saksalaiseen koulunkäyntiin. Kiersimme paikallisten oppilaiden mukana oppitunneilla ja kävimme lounaalla koulun ruokalassa. Koulupäivän rytmi oli melko samanlainen kuin suomalaisessa koulussa, mutta oppitunnit kestivät 45 minuuttia toisin kuin meidän lukiossamme. Suurin ja näkyvin ero oli se, että Herrmann Böse Gymnasiumissa opiskelee oppilaita 4. luokkalaisista lukion 3. luokkalaisiin. Ikäjakauma koulussa on siis valtavan suuri. Käytävillä oli usein kova meteli ja paljon hälinää, kun pienet oppilaat säntäilivät edestakaisin ja vanhemmat oppilaat juttelivat porukoissa. Koulupäivien jälkeen saimme viettää vapaasti aikaa esimerkiksi ostoksia tehden. Tiistai-iltana kävimme myös keilaamassa saksalaisten oppilaiden kanssa.

Keskiviikkona lähdimme matkalaukkujamme raahaten kohti lentokenttää ja lumista kotimaatamme. Matka oli onnistunut ja antoisa. Parasta oli se, että pääsimme kokeilemaan saksan kielen taitojamme ja kokemaan Bremenin kaunista joulutunnelmaa.

Lukiolaiset tiedekeskus Universumissa

Joulutunnelmaa Bremenin joulutorilla

Koko matkaporukka Herrmann Böde Gymnasiumin edessä

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Maailman toiselta puolelta

Team Lelu armeijan leivissä

Lelun uuden oppilaskunnan hallituksen esittely